A honlapunkon cookie-kat használunk, hogy minél személyre szabottabb tartalmakat készíthessünk Neked.
Menü

Háborog a lelked? Így vedd kezedbe az irányítást!

Ha megnézed, hogy mi a legnehezebb dolog a feszült helyzetekben, akkor talán azt mondod: a kontroll elvesztése. Akárhogy is igyekszel tudatosan viselkedni, mégis érzel kisebb-nagyobb tehetetlenséget, hiszen éppen másként vagy, mint ahogyan lenni szeretnél. Hogyan tudsz ezen túllépni? Íme néhány eszköz tőled karnyújtásnyira.

A teljes kontroll érzése sosincs velünk, egyelőre nem vagyunk megvilágosodott lelki vezetők. Hiszen még azt sem tudod irányítani, hogy a kolléga ne csámcsogjon melletted idegesítően a menzán,  ne lökdösődjenek a zsúfolt buszon vagy a főnök legyen kedvesebb.

Háborog a lelkünk, mert tehetetlennek érezzük magunkat. De tényleg annyira tehetetlenek vagyunk? Megnéztük, hogy a fizikai és az érzelmi szintről hogyan tudjuk elindítani a stresszoldás felszabadító folyamatát, most a szorongásoldás lelki eszközei közül mutatunk néhányat.

1.  Vedd észre – meditációs gyakorlat!

Egy fantasztikus meditációs gyakorlat, amikor nem csinálsz mást, csak észreveszed, ahogyan a dolgok vannak. Akár séta közben ér egy benyomás az utcán, akár belső folyamataidról van szó, csak vedd észre! Ha rajtakaptad a pillanatot, csak figyeld meg a változtatás vagy a megtartás szándéka nélkül. Meglepő élményben lesz részed.

2.  A csend hangja

Sokan élnek állandó zajban. Egy kisgyerek mellett az élet például nem éppen csendes. Nálad is egyfolytában megy a TV, zenét hallgatsz vagy szól a rádió? Adj magadnak legalább néhány csendes percet időről-időre, amikor a zajforrásokat a lehető legkisebbre veszed magad körül. Menj el sétálni vagy csak csukd be a szoba ajtót magad mögött. Biztosan nem lesz tökéletesen zajtalan az élmény, de nem is ez a cél! Csendben lenni nem önzés, hanem a nyugalom egyik forrása, márpedig ha nyugodt vagy, akkor minden könnyebb!

A Yin jóga egy út a belső csend felé. Próbáld ki ezt az irányzatot, és tapasztald meg a Yin jóga varázsát.

PRO tipp: Csend gyakorlat

“Amikor elcsendesülünk, megtapasztalhatjuk tudatunkban a csend hangját. Magas frekvenciájú hangot hallunk, folytonos, mindig jelen lévő csengést… Ha összpontosítunk rá, ha feléje fordulunk, elcsendesít és örömöt gyújt bennünk… A meditációval az a gond, hogy sokan unalmasnak találják. Elunják az ürességet, hát meg akarják tölteni valamivel. Legyetek türelmesek, legyetek hajlandóak elfordulni az unalomtól és a vágytól, hogy valami érdekeset csináljatok, és elégedjetek meg a csend hangjával. Gyakorlatunk ilyenkor abból áll, hogy bármi is merül fel a tudatosságunkban – harag, mohóság vagy bármi más -, felismerjük, hogy ott van, de semmit sem gyártunk belőle. A tudat üressége felé, a csend hangja felé fordulhatunk. Ez pedig lehetővé teszi, hogy e körülmények, például a harag, megszűnjenek.” (Részlet Ácsán Szumédhó Így van ez című könyvéből, Buddhapada Alapítvány, 2004)

3. Mantrázz

A mantrázás kitűnő eszköz az elme fókuszálására, de megnyitja az elmét a jógapózok gyakorlása előtt is. Minden vallásban megtalálható a mantrázás hagyománya, a kereszténységben a mantrákat imáknak nevezik.

PRO tipp: Szo-Ham mantra (Lélegző mantra)

A So jelentése: „teremtő tudat”, a ham jelentése: „én vagyok”. Ez az egyik legnagyszerűbb mantra, kezdőknek is tökéletes. Zengetéséhez keress egy megfelelően kényelmes pozíciót, melyben akár hosszabb ideig is nyugodtan ülhetsz. Válassz egy meditációs párnát, javasoljuk, hogy ülj le a földre, de ha éppen egy székben vagy egy fotelben helyezkednél el, az is rendben van. Nyugodtan támaszkodj a falhoz, a lényeg, hogy a hátad egyenes legyen, és el tudj lazulni. 

Kezdd el ismételni a Szo hangot finoman zümmögve minden belégzéskor és a Ham hangot minden kilégzéskor. Tested ennek a ritmusnak a hullámzását átveszi, eggyé válsz a hangokkal.

4. Ha mantrázol, válassz hozzá egy málát!

A világ nagy vallásaiban használt ima eszközök "őse" a hindu vagy buddhista mala. A hindu rózsafüzér (mala) Indiából és a himalájai királyságokból indult útnak kelet felé. Tulajdonképpen egy olyan tradicionálisan használt eszköz, melyet a lelki gyakorlatok során recitálás, kántálás, vagy mantrák és istenségek nevének ismétlésének számlálására használnak.

5. Viselj mála karkötőt a mindennapokban!

Nem véletlen, ha megtetszik egy adott kőből fűzött mála, hiszen éppen az az ásványkő segítheti az egészséges, szeretetteljes, boldog állapotban időzést. A hegyikristály mála a lelki hatások oldásában segíthet. A Holdkő csukló mála többek között álmatlanság ellen ajánlott viselet.

6. Teremts rendet az otthonodban!

Ugye neked is ismerős a feng shui, amely egy ősi kínai hagyomány? Ha a négy fal között nyugalmat, biztonságot és oltalmat találsz, akkor a hétköznapok megpróbáltatásaival is könnyebben megbirkózol. Szerezz néhány tárgyat, amelyek hozzájárulhatnak a békesség érzésének megteremtéséhez a lakásodban.

PRO tipp: Zambala kincses váza 

A YangBum váza feladata a jólét és az anyagi biztonság energiáinak meghívása. A váza az indiai Sikkim-ben a Dodrupchen kolostorban készült. A kolostor vezetője, az egyik legnagyobb élő dzogcsen mesterek egyike, Kyabje Do Drupchen Rinpoche töltötte és áldotta meg.

 

Következő blogbejegyzésünkben a méregtelenítés témája lesz terítéken, tarts velünk akkor is! Jó gyakorlást, stresszmentes létezést addig is!

Keresés